Referensuppdrag / Recipowww.recipo.se

Ny logotyp och varumärkesidentitet– Recipo

Har du nån gång undrat vad som händer med all uttjänt elektronik? Det har vi också. Som tur var fick vi ett uppdrag av Recipo där vi fick lära oss allt om detta. Vi fick dessutom förmånen att jobba med deras varumärke och visuella identitet. Recipo är ett nytt kollektivt insamlings- och återvinningssystem för elutrustning, batterier och däck, med verksamhet i Sverige, Norge och Danmark. Bakom Recipo finns några av Nordens främsta elproducenter som Elgiganten, Siba med flera. Recipos produkter och tjänster gör att det blir enkelt och kostnadseffektivt som producent att ställa om till en cirkulär ekonomi och leva upp till lagkrav.

Uppdrag
När företaget skulle samla sina varumärken, som tex Elektronikåtervinning, Däckåtervinning, under ett nytt samlat varumärke, Recipo, fick Edelström Design i uppdrag att ta fram en helt ny visuell företagsidentitet. Det var ett viktigt steg i företagets utveckling och expansion i Norden och Europa.

Resultat
Edelström Design har tagit fram en helt ny identitet och designprogram som samlar alla branschområden i en röst och ett visuellt uttryck. Logotypens ordbild och den visuella identiteten har inspirerats av begreppet ”den cirkulära ekonomin” som är en central del i Recipos produkter och tjänster. I uppdraget ingick alltifrån varumärkesstrategi, logotypens design, design av företagsidentitet, design av webbplats, produktdesign mm.

Tjänster
– Varumärkesidentitet
– Design logotyp
– Grafisk profil
– Designmanual
– Design, struktur och produktion av webbplats
– Förpackningsdesign

Ord från uppdragsgivare

”Edelström Design har hjälpt oss i vårt varumärkesarbete när vi skulle växa och expandera på en nordisk och europeisk marknad. Företaget har gått från ett splittrat uttryck till en samlad och enad bild av alla våra affärsområden. Det reflekterar verkligen oss som företag och oss som som arbetar här och vår position på marknaden. Vi och våra produkter är unga, snabba, enkla och effektiva. Det reflekteras i vår nya identitet.”

Josef TapperCEO, Recipo