Lesjöfors
Ny design varumärkesidentitet
Lesjöforskoncernen, som omsätter 3,5 miljarder kronor, erbjuder det bredaste utbudet av fjädrar och banddetaljer till kunder inom olika branscher över hela världen. Med en unik kompetens inom högteknologiska, kundanpassade lösningar och en flexibel tillverkningskapacitet är Lesjöfors den främsta partnern för alla fjäderbehov.
Lesjöfors är i allra högsta grad en del av en lång och framgångsrik svensk industritradition. Lesjöfors har en historia som går tillbaka ända till 1675. Fjädertillverkningen startade 1852. Idag ägs koncernen av Beijer Alma, ett börsnoterat bolag på Stockholmsbörsen.
När Ola Tengroth tog över som vd påbörjades ett varumärkesarbete tillsammans med varumärkesstrateg Svante Törngren, kommunikationschef Sofia Håkansson och Edelström Design. Edelström Design togs in som ansvarig för den visuella varumärkesidentiteten. Målet var att modernisera varumärkeskommunikationen och varumärkesidentiteten och underlätta för kommunikation och global tillväxt där fler företag skulle bli en del av koncernen.
Discipliner
- Design logotyp
- Design varumärkesidentitet
- Design guidelines
- Art direction foto
- Design office-templates
- Informationsgrafik, mallar och manér
Case film 2:40 min
Industries logotype design system
Custom logotype font - sub brands
Print covers
Cover design product catalogue
”Vilken succé varumärkesplattform och design guidelines gjorde på vd-konferensen. Många hejarop och toppenfin feedback.”
Sofia Håkansson
Head of Brand and Communications, Lesjöfors
Print ads templates
Digital design concepts
Social media films
Package design concepts
Exhibition design concept
Design promotion applications
Design building exterior signing
Profile clothing design concepts
Powerpoint template design